Skissen är signerad av textilkonstnären Maja Sjöström och mönstret kallades ”Fästens genier”. Det var tänkt till gardiner i festsalen Gyllene salen, men användes sedan till väggdraperier i Salen Tre kronor. Draperierna tillverkades av sidenväveriet Luigi Bevilacqua i Italien och kallades där ”Angeli” (änglar).
Skissen är utförd i tusch, akvarell, gouache och guldfärg på tunt transparent papper. Det sköra pappret har gulnat och gått sönder med tiden. Skissen lagades därför av konservator 2022 och fick stadgande omslag i syrafri passepartout. Maja Sjöström utarbetade flera förslag till mönstret och det vävda originaltyget såg lite annorlunda ut. Under "Mer i Stockholmskällan" finns fler skisser till "Festens genier".
Skissen är daterad 1917 och tanken var att mönstret skulle vävas till gardiner i Gyllene salen. Stadshusets arkitekt Ragnar Östberg ändrade sig dock om Gyllene salens utformning. Den kläddes med mosaikutsmyckning av konstnären Einar Forseth 1921-1923 och gardinerna passade inte riktigt in i den nya dekorationen. Motivet ”Festens genier” vävdes istället 1922 till brokaddraperier för Salen Tre kronor, som ligger intill Gyllene salen.
Maja Sjöström ville att den blå tygfärgen skulle vara som ”den nordiska blå sommarhimlen”*. Sidenväveriet Bevilacqua i Venedig har bevarat färgprover till "Festens genier", bland annat provtyg som liknar skissens färger. Sidendraperierna som hänger i Salen Tre kronor idag [år 2023] är omvävda av Dujisheng Silk Weaving Factory i Hangzhou i Kina på 1980-talet och har en annan färgskala.
* Källhänvisning citat:
Citatet är hämtat ur boken ”Textilkonstnären Maja Sjöström. Ett skånskt-romerskt konstnärsliv” av Åsa Rausing-Roos 2012, se sidan 377 i fotnot 31.