Konstnär: prins Eugen (1865–1947)
Titel: I nödhamn
Teknik: Olja på masonit
Mått: 61 x 46 cm
Målningen föreställer några ångfartyg som ligger för ankar i Ryssviken utanför Waldemarsudde. Det är en stormig höstkväll och i bakgrunden anar man Stockholm och ser stadens ljus. Stämningen är ödesmättad med en orolig himmel skildrad med kraftfulla penseldrag i mörkblått med inslag av gult. I övrigt går verket i svarta, mörkblå och blågröna toner.
’Nödhamn’ är termen man använder när ett fartyg tvingas uppsöka en tillfällig hamn i hårt väder, men över målningen ruvar också känslan av ett annat slags hot än det från vädrets makter. Verket målades i samband med andra världskrigets utbrott i september 1939 och är utfört med en bred och uttrycksfull penselföring. Man får en känsla av att det var i en upprörd stämning som prinsen fäste motivet på duken.
När andra världskriget bröt ut kom det inte som någon överraskning – man hade under en längre tid vetat att ett stort krig skulle komma. Prins Eugen var som de flesta svenskar mycket negativ till kriget. ”Ingen vinner på krig, inte ens segraren och med krig följer alltid kaos”, hade prinsen skrivit till en vän redan i januari 1937.
Prins Eugen tog avstånd från alla våldsregimer, såväl på den politiska vänster- som högerkanten. Det var allmänt känt att han hade sina sympatier med England, Frankrike och de allierade länderna under andra världskriget. Eugen deltog i många stödaktioner för flyktingar, och manifestationer mot exempelvis den tyska ockupationen av Norge. Till hemmet på Waldemarsudde bjöd han in likasinnade och han var stolt över att hans hem ansågs vara en plats där man kunde tänka och tala fritt och där det fanns ett levande rättsmedvetande.
Publicerat av: Prins Eugens Waldemarsudde