Fotografiet visar barn som får tillfälle att måla i den kollektiva barnomsorgen.
Nya idéer om uppfostran Nya pedagogiska och psykologiska rön om barnuppfostran kom till Sverige på 1930-talet. De första årens betydelse för den vuxna människan betonades. Samarbete och uppmuntran skulle ersätta våld och tvång.
Skapande verksamhet Barnens lek, kreativitet, fantasi och skapande förmåga lyftes fram. I den kollektiva barntillsynen i så kallade storbarnkammare gavs barn möjlighet att t.ex. måla och leka med pedagogiska leksaker.
Socialpedagogiska seminariet Idéerna praktiserades i utbildningen av ”småbarnsfostrarinnor” (förskolelärare) på Socialpedagogiska seminariet. Fotografiet ingår i Socialpedagogiska seminariets arkiv.
Om du vill använda fotografiet som källa eller använda det i något annat sammanhang ska du ange all information om fotograf och år som finns tillgänglig. Du ska också alltid ange var originalfotografiet finns. Om du använder beskrivningen av fotografiet som källa ska du skriva ut url-länken i adressfältet och datumet då du hämtade informationen. Exempel: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4548 Hämtad 2023-06-12.
Fotograf
-
Skapad
1930 - 1940
Utgiven av
-
Objekt-ID
Stockholms stadsarkiv
SE/SSA/1131/Socialpedagogsika seminariet K volym 2 bild 4:6
Vill du beställa en högupplöst version av fotografiet, har du frågor eller vill du bidra med ytterligare information om det? Då ska du kontakta det museum, arkiv eller bibliotek som har fotografiet i sina samlingar. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.