Bilden visar barn som har fri lek i så kallade storbarnkammare, som var föregångare till dagens förskolor.
Ny syn på barnuppfostran Under 1930-talet kom nya idéer om barnuppfostran, som tog avstånd från våld och tvång och istället förespråkade samarbete och uppmuntran.
Fri lek Den fria leken var en av de aktiviteter som nu ansågs viktig och nödvändig för barnens utveckling. Den skulle lära barnen att samverka i grupp, och leda till social fostran.
Socialpedagogiska seminariet Idéerna praktiserades i utbildningen av ”småbarnsfostrarinnor” (förskolelärare) på Socialpedagogiska seminariet. Seminariet startade 1936 på initiativ av bland andra Alva Myrdal, som var skolans första rektor. Fotografiet ingår i Socialpedagogiska seminariets arkiv.
Om du vill använda fotografiet som källa eller använda det i något annat sammanhang ska du ange all information om fotograf och år som finns tillgänglig. Du ska också alltid ange var originalfotografiet finns. Om du använder beskrivningen av fotografiet som källa ska du skriva ut url-länken i adressfältet och datumet då du hämtade informationen. Exempel: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4548 Hämtad 2023-06-12.
Fotograf
-
Skapad
1930 - 1940
Utgiven av
-
Objekt-ID
Stockholms stadsarkiv
SE/SSA/1131/Socialpedagogiska seminariet K volym 1
Vill du beställa en högupplöst version av fotografiet, har du frågor eller vill du bidra med ytterligare information om det? Då ska du kontakta det museum, arkiv eller bibliotek som har fotografiet i sina samlingar. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.