Artikeln handlar om kvinnors arbetssituation inom Stockholms Spårvägar. När trafiken startade i slutet av 1800-talet anställdes kvinnor för kontorsarbete och som vagnstäderskor. Under andra världskriget anställdes kvinnor som konduktörer för att tillfälligt ersätta de män som gjorde militärtjänst. Vid krigsslutet blev det möjligt för kvinnor att få fast anställning. Inte förrän på 1950-talet anställdes de första kvinnorna som förare av bussar och spårvagnar. På bilden, som tillhör Stadsmuseet, syns vagnmästare Edlund. I mitten rakt under Edlund står Hilma Karolina Åberg. På hennes vänstra sida Alma Lindberg. Bilden bör vara tagen senast under 1906 då Hilma Karolina Åberg fick barn i januari 1907.
Från vagnstäderskor till förare : spårvägskvinnor i 85 år
Om du använder en text som källa ska du alltid ange vem som skrivit texten. Om det är en arkivhandling ska du ange var (i vilket arkiv) originaltexten finns. Om det är en bok eller artikel ska du ange utgivare och år om informationen finns tillgänglig.
Författare
Yngwe, Sven
Skapad
1962
Utgiven av
-
Objekt-ID
Spårvägsmuseet
2770
Har du frågor om texten ska du kontakta det arkiv, museum eller bibliotek där originaltexten finns. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.
Spårvägsmuseet
CC-BY-NC
Du får använda materialet fritt i undervisning och andra icke-kommersiella sammanhang om du anger upphov (fotograf, författare, konstnär). För annan användning kontakta det museum, bibliotek eller arkiv som har originalet i sina samlingar. Mer om Creative Commons licenser
Mer i Stockholmskällan
Relaterade poster och teman
Uppdaterad