Utsikt över Norrbro och Gustaf Adolfs torg 1841.
Bildkonst
Konstnär: Tollin, Ferdinand (1807-1865). Stadsmuseet i Stockholm

Utsigt af Norrbro och Gustaf Adolfs torg i Stockholm

Konstnär: Tollin, Ferdinand
Material och teknik: Litografi
Underlag: Papper
Mått i mm: 452x561

Utsikt över Norrbro och Gustaf Adolfs torg.

Bilden är också fylld med profiler från Stockholms medievärld 1841. Så här beskriver Ami Lönnroth och Per Eric Mattsson bilden i sin biografi över Aftonbladets grundare Tidningskungen. Lars Johan Hierta - den förste moderne svensken (1996):

"Lars Hierta syns strax till höger om ryttaren som svänger ut på Norrbro. Idel kollegor och konkurrenter omger honom. Omedelbart framför honom räcker Argus-Johansson chevalereskt sin hand åt en ung dam. Han var, åtminstone i egna ögon, en oemotståndlig Don Juan. I förgrunden till höger står hela Frejas redaktion. August Blanche i slängkappa samtalar med sin litteräre medarbetare G H Mellin. Mellan dem syns den finske filosofen Snellman på besök i Stockholm. Han medarbetade ibland i Freja. Tecknaren själv, Tollin, också medarbetare i Freja, skymtar fram mellan ett par barriärkolonner likt en väl undanstoppad signatur. Till vänster på bilden har tre herrar och en gammal kvinna sammanträffat. Det är Kristoffer Askelöf, F V Dahlman, Jonas Walldén och Gustava Björklund. Askelöf (med slängkappa och cigarr i hand) var redaktör för Svenska Minerva, som med kraft och ofta elegans bekämpade de liberala idéerna. Askelöf var en man av värld som spelade en stor roll i umgängeslivet och en ännu större vid middagsbordet. Det är alltså inte en tillfällighet att hans syns med mamsell Gustava. I många är förestod hon Lilla Sällskapets servering vid Munkbron och skrev senare en mycket prisad och såld kokbok. Jonas Walldén var redaktör för rabulistbladet Dagligt Allehanda och F V Dalman för högerorganet Stockholms Dagblad. Orvar Odd, trägen medarbetare i flera tidningar, inte minst Aftonbladet, närmar sig sällskapet i hög hatt. Längs Norrbro låg den nyuppförda Bazaren - ett slags varuhus där 1840-talets stockholmare kunde tillfredställa sina inköpsbehov. Adolf Bonnier hade sin boklåda hiterst till vänster på bilden. August Blanche avslutade sin recension av Tollins tavla med orden: och ur sin boklådsdörr framstiger Herr Bonnier med hatten i hand och anmäler ödmjukast om handel såväl av denna som andra ypperliga saker. Den kände konditorn De la Croix hade sitt schweizeri i den andra änden av bazaren. Om man kom in i bazaren utan det minsta fikonlöv, sa Blanche, skulle man efter en knapp timme kunna utträda riggad från topp till tå av skräddare, modehandlare, guldsmeder etc."

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Uppdaterad