Detta är en fullmatad beskrivning av Stockholms samhällsplanering under åren 1923-1958. Det är under den tiden som det moderna Stockholm växer fram. Beslut tas om Norrmalmsregleringen och rivningarna av stora delar av stadsdelens bebyggelse påbörjas. Norrmalmsregleringen, också kallad Citysaneringen, förändrar området helt och det nya City blir till. Många av Stockholms förorter, till exempel Farsta och Vällingby planeras och byggs. För att människor ska kunna resa snabbt och enkelt behövs nya kommunikationer; tunnelbanans gröna linje är till stora delar färdig innan 50-talets slut.
Göran Sidenbladh var arkitekt och stadsbyggnadsdirektör i Stockholm och därför väl insatt i både stadsplanearbetet och de politiska diskussionerna. Boken innehåller svartvita fotografier, kartor, ritningar och tabeller. Den avslutas med en sammanfattning på engelska, en käll- och litteraturförteckning samt ett omfattande personregister. 606 sidor.
Innehåll
Företal
Inledning
Efterkrigstid och högkonjunktur
Kristid och återhämtning
Stockholms bostadspolitik
Bostadskooperationen
Saneringsplaner för stenstaden
Byggmästarhus
Stadens trädgårdsstäder
Monumentalbyggnader
Funktionalismen
Förebilder och försök
Stockholmsutställningen
Nya förutsättningar
Stenstadens krans
Smalhus i förorterna
Offentliga byggnader
Stadens parker
Staten i staden
Kunglig huvudstad
Kronans exploateringsavtal
Markkommissionen 1939
Markkommissionen 1945
Kronans hus
Kungliga parker
Trafik före bilismen
Förbindelser över strömmarna
Årstabron
Lilienberg, generalplanen och arkitekterna
Tegelbacken och Centralstationen
De stora broarna
Slussen
Spårvagnar till förorterna
Flyghamnar och flygplatser
Nedre Norrmalm I
Utgångsläget
Norrmalmstävlingen
Stadsplanenämndens plan 1936
Flera motförslag
Sommaren 1938
Tre alternativ
Avgörandet 1945
Krig och efterkrigsår
Försvarsberedskap
Fredsberedskap
Generalplanering 1944-52
Planering i kristid
Tunnelbanan
Förhistoria
1930 års trafikkommitté
Beslutet
Förberedelser
Tunnelbanan byggs
Samordning med bostadsbyggandet
Samordning med Norrmalmsregleringen
Epilog
Nya förstäder
Bostadspolitisk nyordning
Stadsdelar
Gemensamhetslokaler
Hustyper
Spånga delas och införlivas
Vällingby
Planering för näringslivet
Industri till förorterna
Ahlman och W. William-Olsson
”Industri och hantverk 1937”
Näringslivet i 1952 års generalplan
Samarbete med FFI
Saluhallar
Hamnar
Norrmalmsregleringen påbörjad
Markelius plan
Föret i portgången
Nedre Norrmalmsdelegationen
Delplaner
Plangenomförandet
Definitiva Tegelbacken
Epilog om Norrmalm
Bilismen i början
Varsel
Biltrafiken i generalplanen 1952
Bilar på Nedre Norrmalm
Trafikprognos 1956
Epilog om bilismen i början
Miljöteknik
Vatten
Energi
Avloppet renas
Soporna bränns
Tippar som toppar
Stockholm med omnejd
Grannarna
Regionplanen 1929-36
Storstockholms trafikutredning
Regionkommun?
Regionalplanen1952-58
Storstockholmsdelegationen
Efterskrift
English summary
Bilaga
Tryckta källor
Noter
Personregister
Planering för Stockholm 1923-1958 / Göran Sidenbladh
Ange titel, författare, utgivningsår och bokförlag om du vill göra en källhänvisning till boken. Om du vill använda Stockholmskällans beskrivning av ett litteraturtips som källa ska du skriva ut länken i webbläsarens adressfält och datumet du var inne på sidan. Exempel: Hämtad från Stockholmskällan. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/31292 Hämtad 2023-06-12
Författare
Sidenbladh, Göran (1912-1997)
Utgivningsår
1981
Utgiven av
Kommittén för Stockholmsforskning
ISBN-nummer
Stockholms stadsbibliotek
ISBN 91-38-05335-7 ; ISBN 978-91-38-05335-5
Via länkarna på sidan ser du på vilka bibliotek och skolbibliotek boken finns att låna. Har du frågor eller synpunkter angående litteraturtipset ska du kontakta Stockholms stadsbibliotek.
Stockholms stadsbibliotek
Du som vill använda text, omslagsbild eller annan information från de verk Stockholmskällan tipsar om behöver kontakta respektive förlag. Undantag: Publicerad text blir upphovsrättsligt fri 70 år efter författarens död.
Mer i Stockholmskällan
Relaterade poster och teman
Uppdaterad