(texten kommer från en skylt som finns uppsatt på Djurgårdsvägen 60, Djurgården)
byggdes 1913-16 efter donation av affärsmannen C.F. Liljevalchs dödsbo. Arkitekt var Carl Bergsten. Med sin sakliga nyklassicism blev byggnaden en pionjär i 1900-talets svenska byggnadskonst. Salarnas dagsljusbelysning ordnades enligt modernaste principer. Den fristående skulpturhallen och flödet av olika utställningsrum underlättar flexibel användning. Carl Milles anlitades för den skulpturala utsmyckningen. Blå Porten och trädgården tillkom några år senare, formgivna av Bergsten.
Designed by Carl Bergsten and built in 1913-16, this pioneering building was funded from the estate of C.F. Liljevalch. Modern techniques were used to provide daylighting for the galleries. The independent sculpture hall and the succession of smaller galleries offer flexible solutions to exhibition design. Sculptor Carl Milles was engaged in the artistic treatment.
Samfundet S:t Eriks kulturhusskyltar Sedan 1993 har samfundet, som ett led i att sprida kännedom om Stockholms bebyggelse, skyltat kulturhistoriskt intressanta byggnader med blå emaljskyltar. På senare år har även historiskt viktiga broar skyltats.
Om du vill använda fotografiet som källa eller använda det i något annat sammanhang ska du ange all information om fotograf och år som finns tillgänglig. Du ska också alltid ange var originalfotografiet finns. Om du använder beskrivningen av fotografiet som källa ska du skriva ut url-länken i adressfältet och datumet då du hämtade informationen. Exempel: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4548 Hämtad 2023-06-12.
Fotograf
Samfundet S:t Erik
Skapad
2013
Utgiven av
Samfundet S:t Erik
Objekt-ID
Stadsmuseet i Stockholm
-
Vill du beställa en högupplöst version av fotografiet, har du frågor eller vill du bidra med ytterligare information om det? Då ska du kontakta det museum, arkiv eller bibliotek som har fotografiet i sina samlingar. Ange länken till textens sida i Stockholmskällan så är det lättare för dem att hjälpa dig vidare.